Verhalen uit de Airport Library #20 Zichtbaarheid
Iedereen die op Schiphol werkt is herkenbaar als medewerker, op zijn minst aan de Schipholpas die je (zichtbaar!) moet dragen aan de airside. Maar de meeste mensen zijn ook herkenbaar aan hun kleding: medewerkers van de winkels en de horeca dragen keurige pakjes, de beveiligers, de marechaussee en het vliegtuigpersoneel hebben hun uniformen en de mensen die de vliegtuigen onderhouden en bevoorraden dragen overalls.
De airportlibrarians hebben geen bedrijfskleding. Helemaal niet bij nagedacht toen we drie jaar geleden begonnen, we hadden onze handen vol aan de inrichting en de collectie. Tijdens de evaluatie van het eerste jaar kwam ter sprake dat we niet goed herkenbaar zijn voor de bezoekers. In alle drukte is het vaak niet iedereen duidelijk dat wij bij de bibliotheek horen. Is daar niet iets aan te doen? Iets met bedrijfskleding? Misschien kunnen er t-shirtjes gedrukt worden? Om het zo praktisch (en betaalbaar) mogelijk te houden werd besloten om een badge te gaan dragen. De gewone landelijke huisstijl badges, want het logo van de Airport Library is ook in de huisstijl.
En dat werkt perfect. Niet alleen zijn we nu tijdens het werk in de bibliotheek herkenbaar, maar wat ik zelf nog veel belangrijker vind: we zijn nu ook herkenbaar buiten de bibliotheek. Sinds we die badge dragen word ik opvallend vaker begroet, of in elk geval vriendelijk toegeknikt, door medewerkers van Schiphol. Zonder badge ben ik veel anoniemer: ik kan ieder willekeurige functie hebben op het vliegveld (“vast iemand van kantoor”). Met badge is duidelijk waar ik thuis hoor. Iedereen weet dat er een bibliotheek op Schiphol is en iedereen vindt dat sympathiek, dus dat straalt op mij af. En door met die badge rond te lopen buiten de Holland Boulevard maak je hem ook daar zichtbaar.
Dat klinkt misschien een beetje simpel, maar er werken meer dan 65.000 mensen op Schiphol. Die heb ik vast nog niet allemaal ontmoet, maar al die mensen worden toch weer even geconfronteerd met de bibliotheek. Als ik bij de AKO een krantje koop of door de stationshal loop zie ik heel vaak een blik van herkenning, heel even “oh ja”. Soms ook van reizigers, maar meestal van personeel. Dat is toch weer even reclame voor de bibliotheek. En dat is ook een van de doelen van de Airport Library.