Met een boek in de metro
Om het lezen in het openbaar vervoer te bevorderen kun je bibliotheken maken (hallo Stationsbibliotheek) maar de meest effectieve manier lijkt me deze, uit Brazilië. In 2015 deelden ze daar, op World Book Day, op verschillende metrostations in São Paolo gratis boeken uit met een ingebouwd metrokaartje. Door je boek in te checken kon je gratis met de metro. De uitgever was niet kinderachtig, want met de in de kaft ingebouwde RFID kon je zelfs 10 ritjes maken. Er waren 10 verschillende titels, in speciaal voor de gelegenheid vormgegeven boeken, met omslagen die volgens de vormgevers gebaseerd waren op metrokaarten.
Ik vind het leuk. Kon helaas niet zo snel terugvinden of het bij deze eenmalige actie gebleven is, ben bang van wel. Maar dan nog, het blijft leuk. En effectief denk ik.
Ook zonder metrokaartje lijkt me dit een goed idee: de Nederland-leest-boeken uitdelen op metrostations met een stempel in de boeken met een tekst in de trend van: “Van uw openbare bibliotheek. Zien we u binnenkort in één van onze vestigingen?” En dan je website-adres natuurlijk.
@ Cora,
Boeken uitdelen kan altijd natuurlijk, maar ik denk dat het effect dan toch minder is. Want de truc bij deze actie is dat mensen dat boek niet in hun tas kunnen stoppen maar in hun hand moeten hebben als ze de metro inlopen. En als ze het dan toch vasthebben gaan ze sneller lezen. Dit voelt ook echt als een cadeautje en niet als ongevraagde reclame want hier heb je echt iets aan, ook als je niet van lezen houdt. Dat denk ik althans.
Wat ontzettend leuk dit zeg! Ken je de ‘sixminutestories’? Daar moest ik aan denken toen ik je post las. http://www.marketingtribune.nl/bureaus/nieuws/2017/10/zorg-en-zekerheid-lanceert-boekjesreeks-six-minute-stories-als-middel-tegen/index.xml. Ook boekjes uitdelen op stations, maar dan vanuit een gezondheidsperspectief en helaas zónder vervoersbewijs.
groetjes.
@ Daan,
Ja, die Sixminutestories ken ik. Wist alleen niet dat die vanwege de gezondheid werden uitgedeeld. Chipje er in en klaar zou ik zeggen..