Klantvriendelijk?
Vorige week zag ik in de Centrale Discotheek in Rotterdam dit beginscherm.
Ben ik nou de enige die dit leest als “wat mot je?”
Het is duidelijk hoor, wat je op deze pc kunt doen: namelijk naar muziek luisteren en ook nog iets opzoeken in de catalogus. Er had dus eigenlijk zoeken en luisteren moeten staan. Je kunt ook té duidelijk zijn, denk ik wel eens. Maar misschien is dit wel gewoon Rotterdams recht door zee.
Het valt mij vaker op dat automaten en databases meer de taal van de programmeur spreken dan die van de gebruiker.
Neem nou de koffieautomaat op mijn werk. ‘Product uitnemen’ staat er, als je kokend bekertje thee gereed is. Product!? Waarom niet: ‘Uw drankje is klaar!’ oid?
Of biebdatabases die vertellen in welke andere bibliotheken het boek beschikbaar is. Gewoon één knop ‘aanvragen’ maken, geen extra ‘zoek&boek’. Dat is interessant voor achter de schermen, niet voor de gebruiker.
Helemaal mee eens dat in de communicatie met de gebruiker te vaak vanuit de maker wordt gedacht. Maar dat is hier niet zo het probleem. Volgens mij hebben ze zich wel degelijk verplaatst in de gebruiker. Ze hebben alleen gekozen voor wel heel plat taalgebruik.