Tenaanval

Tenaanval

Over bibliothecarissen, bibliotheken, leesbevordering en soms over kunst

Klanten opvoeden

12 juli 2013 | 1 Comment

koffieGeen idee waar dit briefje precies vandaan komt, maar ik kan me voorstellen dat het in meerdere Italiaanse cafés achter de bar hangt.

Geestig briefje. En ik begrijp het ook wel want er lopen wat botteriken rond in de horeca. Die lopen eigenlijk overal wel rond. Maar toch zou je zo’n briefje nooit in een bibliotheek zien. Want wij behandelen al onze klanten hetzelfde, wij maken geen onderscheid. OK, als je heel erg lomp bent zijn we misschien een ietsie-pietsie minder aardig dan normaal, en ja: wij hebben ook wel eens onze dag niet, maar in het algemeen zijn we altijd even vriendelijk tegen iedereen.

Als u ons niet groet bij het binnenkomen of als u maar blijft zeuren over die boete doen we toch ons best om u zo goed mogelijk te woord te staan. Als u moeite heeft met lezen of niet snapt hoe de computer werkt vinden wij dat niet raar en proberen we u toch gewoon te helpen. En zelfs als u kinderen hysterisch worden omdat ze ruzie krijgen over wie de boeken in de inleverbrievenbus mag gooien proberen we onze irritatie te verbergen.

En ja, wij hebben ook zo onze favoriete bezoekers, maar dat proberen we zo onopvallend mogelijk te laten merken. We accepteren onze klanten in elk geval zoals ze zijn en we proberen ze niet op te voeden. Want de openbare bibliotheek is voor iedereen. Ook voor botteriken.

One person is talking about “Klanten opvoeden

  1. Lang geleden dat ik in een bibliotheek werkte, maar ik herinner me goed de vele telefoontjes die meteen begonnen met de vraag ‘bent u open?’ En dan steeds maar weer antwoorden dat de bibliotheek wel of niet open was. Grrrrr.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.