Gary Vaynerchuk vindt het ook
Gisteren was ik bij UGame ULearn, het inmiddels beruchte symposium van DOK en TUDelft. Jan heeft al uitvoerig (en praktisch live) verslag gedaan van alle presentaties.
Ik ben iets minder lyrisch dan hij over het geheel, al heb ik zeker een interessante dag gehad. Eén lezing sprong er wat mij betreft uit. Namelijk die van Gary Vaynerchuk. Via een Skype-verbinding met zijn appartement in New York vertelde hij uit de losse pols een energiek en inspirerend verhaal over hoe hij zo’n succesvolle zakenman was geworden. Zijn verhaal ga ik niet herhalen, neem aan dat dat binnenkort wel ergens beschikbaar komt. We kregen zijn boekje Crush it mee naar huis zodat we alles nog eens konden nalezen en zijn tips konden gebruiken om allemaal net zo succesvol te worden als hij. Zijn verhaal is erg Amerikaans (je kunt alles bereiken wat je wil als je maar hard werkt en goed voor je familie zorgt) en ook zijn presentatie is erg “over the top” maar ik mag dat wel. Misschien omdat ik net terug ben uit New York…
Wat ik zo leuk vond aan zijn lezing was dat hij steeds benadrukte dat het ontzettend belangrijk was to care about customers. To really care. Grote bedrijven kunnen dat volgens hem niet want daar heb je persoonlijk contact voor nodig en dat is niet mogelijk bij een groot bedrijf. Op de vraag uit het publiek hoe hij dacht over de toekomst van de bibliotheek antwoordde hij dat de bibliothecarissen het belangrijkst waren. Niet de boeken of ander materiaal. In de bibliothecaris zit het persoonlijke contact en die moet de bibliotheek een gezicht geven (they have to brand the library). Hij vond dat bibliothecarissen in het algemeen veel te defensief zijn, zich altijd maar verontschuldigen en excuses zoeken voor waarom zaken niet goed gaan en daar moeten ze eens mee ophouden. Ze moeten veel meer zelfvertrouwen hebben en duidelijk maken waar ze voor staan.
Hallelujah! Dat roep ik nou ook al zo lang. Ben blij dat een erkend specialist dat nu ook eens zegt.
En dat kunnen we best, als we tenminste niet weer gaan sippen zoals mijn buurvrouw van gistermiddag: Nou, vind maar eens een bibliothecaris die net zo gepassioneerd kan praten als hij, die zijn er niet. Die zijn er wel, ze zijn alleen een beetje in hun schulp gekropen omdat de laatste jaren zoveel geroepen wordt dat ze het niet goed doen. Dat ze niet mee willen bewegen, dat ze eigenlijk de verkeerde opleiding hebben en trouwens ook niet het juiste niveau en misschien wel helemaal niet nodig zijn.
Maar, hier komt het uur van de wraak voor alle bibliothecarissen: Gary Vaynerchuck vindt jullie het belangrijkste! Yeah!!
PS. Op zijn site staan filmpjes waardoor je een idee krijgt van zijn manier van praten, vooral de filmpjes op zijn Wine Library TV zijn interessant. Alleen al interessant om even te bekijken om te zien hoe consequent hij steeds hetzelfde verhaal vertelt.
Naschrift: David Lee King (de eerste spreker van de dag) geeft op zijn blog een aardige indruk van Vaynerchuk’s praatje. Ook van de andere sprekers overigens.
Ik hoop dat zijn pres. binnenkort nog ergens opduikt. Ben toch wel benieuwd!
Was het goed in NY?
Vast wel. Jaap was er erg druk mee dus ik neem aan dat ze zijn gesprek getaped hebben.
NY was erg leuk. Kan het aanbevelen 🙂
Ik vind dit geheel in tegenspraak met het beleid om ‘op de werkvloer’ in de bibliotheek bij voorkeur mensen met VMBO te laten rondlopen, zoals dat in elk geval in de OBA het geval is (zoals uit een advertentie bleek). Ik heb helemaal niets tegen mensen met een niet-zo-hoge opleiding, maar informatiespecialisten zijn het niet. Die zitten achter de schermen en kunnen dus het ‘gezicht’ van de bibliotheek hooguit indirect bepalen.
Couldn’t agree more. Daarom citeer ik Vaynerchuk ook zo graag….
En wat zouden we er vervolgens dan eens aan kunnen doen? Nou ja, misschien heb je wel lezers die het zich aantrekken én invloed hebben.