De klant opzoeken
Klanten opzoeken en verrassen, steeds meer organisaties doen dat. Zoals hier in Valencia: op de (overdekte) markt beginnen de marktkoopmannen en het publiek “spontaan” fragmenten uit La Traviata te zingen.
Iets soortgelijks is al eens vaker gedaan, maar bij mijn weten nooit eerder met klassieke muziek. Wel met bijvoorbeeld een musical, zoals in het klassieke filmpje van de Sound of Music in Antwerpen. En dat was natuurlijk eigenlijk gewoon reclame voor de musical en een tvprogramma. Deze opera actie heeft volgens mij een zuiver educatief doel: er wordt reclame gemaakt voor opera in het algemeen. Niet voor een opera in het bijzonder of voor een bepaald programma. Aan het einde van het filmpje is een bord te zien waar op staat Ves como te gusta la opera? en dat betekent volgens mij iets als Zie je nou hoe leuk opera is? En de titel van het filmpje (op Youtube) luidt vertaald: Dit is wat er verstaan wordt onder opera.
Het is ook geen verkapte reclame voor iets anders, want op internet kom je het filmpje eindeloos vaak tegen maar het wordt alleen maar met zichzelf in verband gebracht. Op de site van de Opera van Valencia wordt er niet naar verwezen en daar hebben ze La Traviata ook niet op het programma staan. Dus het is muziekpromotie pur sang.
Mooi!
wauw leuk, zeg! ik wilde wel dat ik erbij geweest was.
O wat leuk!! Gisteren al je (twitter)verwijzing naar dat andere leuke filmpje en nou dit weer. Dankjewel. Die schortjes en die roltas!
Hoe zet je zoiets in elkaar en studeer je het in trouwens? Maar dat hoeven we natuurlijk niet te weten.
En welke mogelijkheden zie je voor de bibliotheek? Spontaan ergens voorlezen? Gedichten voordragen? Iets minder spectaculair, maar misschien toch leuk genoeg?