De geur van een nieuw boek

Aan een nieuw boek moet je eerst ruiken voordat je het openmaakt. Dat leerden we op de Bibliotheekacademie van leraar Nederlands (en Frans) Aldert Walrecht.
Zelf kan ik daar niet zo opgewonden van raken, van de lucht van een nieuw boek, maar het idee vond ik altijd wel aardig. Voor mensen die wel echt van de lucht van nieuwe boeken houden heeft uitgeverij Steidl nu een parfum uitgebracht: Paper Passion.
“The smell of a freshly printed book is the best smell in the world.” Karl Lagerfeld
Naar aanleiding van die uitspraak van modeontwerper Karl Lagerfeld is het parfum ontwikkeld en is Lagerfeld gevraagd om de verpakking te ontwerpen. Hij ontwierp (uiteraard) een boek, waar het flesje in verstopt zit. Het parfum is ontwikkeld in samenwerking met het blad Wallpaper, en is echt bedoeld om te dragen door een mens. Wat ik zelf een beetje vreemd vind, want het boek ruikt toch? Maar goed, ze vinden het zelf allemaal reuze chic: This is an opportunity to celebrate all the glorious sensuality of books, at a time when many in the industry are turning against them. The idea is that is should relax you, like when you read a book, to a level of meditation and concentration. Paper passion has evolved into something quite beautiful and unique. To wear the smell of a book is something very chic. Books are players in the intellectual world, but also in the world of luxury.
Zo’n fles Paper Passion is leuk voor de verzameling, naast het flesje In the library. En je kunt het ook altijd nog gebruiken om over je e-reader te sprayen.
Ik weet niet of mijn e-reader dat op prijs stelt. Voorlopig snuffel ik gewoon aan een echt boek. (En bedankt, ik was vergeten wie het altijd zei, maar nu zie en hoor ik hem weer voor mij) …
Ok, ik ben dus niet de enige die de geur van een nieuw boek wel aangenaam vindt. Het doet mij gewoon denken aan de tijd toen ik op school met bewondering mijn nieuwe schoolboekjes bekeek.
Ja Seher, de geur van nieuwe boeken is een zeer populair luchtje. Zeker in onze branche 🙂