Tenaanval

Tenaanval

Over bibliothecarissen, bibliotheken, leesbevordering en soms over kunst

Hoe het was op de #idd12

12 december 2012 | 5 Comments

20121212-203926.jpg
Jan Klerk heeft op zijn blog al uit de losse pols verslag gedaan van de Innovatie Doe Dag. Ondanks dat hij maar een klein deel van de dag meemaakte heeft hij de grote lijn wel te pakken.

Het was een leuke dag en een nuttige dag. Maar wel een dag die last had van botsende concepten. Er werd geprobeerd om een unconference te combineren met een productinnovatiesessie : het ene is gericht op het proces en het andere op resultaat. En dat wringt.
Zoals Jan al beschreef: vrolijke discussies werden gehinderd door de gedachte “maar wat gaan we straks tijdens de presentatie vertellen?” en het wisselen van groepjes vertraagde het innovatieproces soms weer omdat de nieuwe mensen eerst bijgepraat moesten worden. Een teken aan de wand was de vraag van een van de deelnemers tijdens de uitleg van het business model canvas “of je alle vakjes moet invullen”. Een dodelijke vraag voor een unconference.

Naar aanleiding van de discussie in de speciale Linkedin groep en de opmerkingen tijdens het voorstelrondje waren er 5 thema’s vastgesteld waar over gepraat en aan gewerkt zou worden: Missie en visie, Techniek, Gebruiker en personeel, Sociale innovatie en Grassroot/guerilla. Om het praktisch denken te stimuleren was er bij de sessies voor knutselmateriaal en/of lego gezorgd. Kan me voorstellen dat dat werkt bij een innovatiesessie, het leidde nu eigenlijk alleen maar af. Ik heb in elk geval delen van de discussie gemist omdat ik op zoek was naar oranje blokjes voor mijn huisje.

20121212-220508.jpg
Was het dan een mislukking deze dag? Nee, allesbehalve! Er zijn twee concrete dingen uit voortgekomen: een project dat bibliotheekbezoekers wil verrassen met bijzondere informatie door (open) data en Esther Valent heeft concrete hulp aangeboden gekregen bij haar @debibliotheek project. Ze kan overigens elke vorm van ondersteuning gebruiken (niet alleen vraagbeantwoorders maar ook ambassadeurs en morele steun) dus laat vooral iedereen zich bij haar melden.

Voor mij was deze dag gisteravond al geslaagd. Want gisteravond verzamelden alle deelnemers zich in een cafe om op een informele manier kennis te maken. En dat werkte wonderwel: er werden daar al ervaringen gedeeld en verhalen vertelt en daar gingen we vanochtend bij het ontbijt vrolijk mee verder. Dus zo’n Innovatie Doe Dag is zeker voor herhaling vatbaar. Met wat duidelijkere keuzes misschien voor een werkwijze. En met een warmere lokatie, want je zult mij (als architectuurhistoricus) niet snel horen klagen als ik in zo’n historisch gebouw mag rondlopen, maar hier was het wel heel erg koud.
Marlies, Jeroen, Rob en Johan: heel erg bedankt voor de organisatie. Ik ben er een volgende keer graag weer bij!

5 people are talking about “Hoe het was op de #idd12

  1. Heel herkenbaar jouw verslag. Mijn worsteling met het bussinescanvas was groot. De meerwaarde voor mij was vooral de kennismaking met mensen die ik vaak al via Twitter/Facebook kende, maar nog nooit ontmoet had. Ik reed in iedergeval terug met een glunderende Esther op de achterbank.

  2. IK heb bewust niets gedaan met de BMC. Ik vond het ook erg leuk en hou het gevoel over dat we , als we minder structuur hadden gehad, vanuit onszelf tot meer creatieve ideeen waren gekomen.

  3. @ Edo en Ronald,
    Dit lijken me lessen voor een volgende IDD. En anders organiseren we gewoon weer een Library Camp, een echte unconference. Want dat begint ook wel weer te kriebelen eerlijk gezegd.

  4. Ik vond het een geweldig mooie ervaring. De punten die jij aanhaalt Jeanine zijn herkenbaar, verbeterpunten voor de volgende keer. Mooi dat er nu al concrete dingen uitgekomen zijn en er smeult nog genoeg nog (bij mij ten minste wel) dus wie weet! Dat vind ik trouwens ook een belangrijk resultaat: het was voor mij een Inspiratiegevende Doe Dag. Organisatie bedankt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *