Tenaanval

Tenaanval

Over bibliothecarissen, bibliotheken, leesbevordering en soms over kunst

Here comes everyone

20 juli 2012 | Comment

Wat is er mis met dit billboard? Nou niks eigenlijk. Behalve dat het staat in de Olympic branding zone in Londen, een gebied in Londen (of eigenlijk een aantal gebieden) waar het op dit moment verboden is om je met de Olympische Spelen te verbinden als je geen officiële sponsor van het IOC bent.

Het (illegale) billboard is onderdeel van het Brandalism Project. Een Engels subvertising campaign project. Gedurende 5 dagen zijn 25 guerilla installers in Manchester, Birmingham, Leeds, Bristol en Londen bezig geweest om bestaande reclameborden te veranderen in kunst. Om de openbare ruimte die steeds meer vercommercialiseert weer terug te veroveren. Of in hun eigen woorden:  the Brandalism project will see the largest reclamation of outdoor advertising space in UK history as artists challenge the authority and legitimacy of the advertising industry. We are tired of being shouted at by adverts on every street corner so we decided to get together with some friends from around the world and start to take them back, one billboard at a time.

Niet al hun werk is zo activistisch als het Olympische Spelen bord, soms is het ook “gewoon mooi”, of surrealistisch, zoals op bovenstaand bord. Op hun site kun je hun volledig werk zien. En ja, Banksy heeft er ook nog iets mee te maken.

De kunstenaars hebben zich onder andere laten inspireren door de documentaire This space available, een Amerikaanse documentaire over de grassroots movement against visual pollution. Zelf omschrijven ze hun werk als: taking the piss with a point.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *