Tenaanval

Tenaanval

Over bibliothecarissen, bibliotheken, leesbevordering en soms over kunst

Alle antwoorden goed

10 maart 2010 | 5 Comments

Over de diverse problemen waar openbare bibliotheken dezer dagen mee worstelen is veel geschreven. En al zijn de issues in grote lijnen hetzelfde voor alle bibliotheken, het oplossen ervan doet elke bibliotheek op zijn eigen manier omdat de omstandigheden overal anders zijn.

Voor de meeste bibliotheken is het vinden van de juiste oplossing nogal een worsteling. Ze laten zich daarom graag ondersteunen bij die zoektocht. En precies voor die ondersteuning heb ik samen met mijn collega Len van Twisk een workshop ontwikkeld. Een workshop waarin we,  uitgaande van de visie en missie van de bibliotheek met een gemêleerd gezelschap vaststellen welke oplossingen er mogelijk zouden zijn. Het is geen kant-en-klare oplossing, want die bestaat niet, maar het is een hulpmiddel voor de bibliotheek om keuzes te maken. De workshop had als werktitel workshop Kiezen maar hij heet inmiddels Alle antwoorden goed omdat dat beter weergeeft waar de workshop over gaat. Want het is meestal heel gemakkelijk om een vraag te beantwoorden, het stellen van de juiste vraag is veel moeilijker. Op de vraag: We moeten 10% bezuinigen, wat moeten we nu doen? is een heel eenvoudig antwoord te geven. Bijvoorbeeld: je schaft een jaar lang geen nieuwe materialen aan of je sluit de bibliotheek twee dagen per week. Hele eenvoudige antwoorden, maar niet de antwoorden die een bibliotheekdirecteur graag geeft. Hoe kom je dan tot een ander antwoord? Nou, daar gaat die workshop over.

We hebben deze workshop inmiddels drie keer gegeven, elke keer naar aanleiding van een hele andere vraag en het is tot nu toe steeds gelukt om tot een bevredigend resultaat te komen. Daar ben ik best trots op, vandaar dat ik hierbij nog maar eens reclame maak voor onszelf.

5 people are talking about “Alle antwoorden goed

  1. Dat is een belangrijke: keuzes. Wat ik nu niet snap: is dit een workshop voor teams van een bibliotheek, waarbij er een soort democratisch principe wordt losgelaten op de antwoorden die worden gegeven, of is het juist voor leidinggevenden, opdat zij kiezen en dit over kunnen brengen op medewerkers?

    Is het een open product?

  2. De workshop is nadrukkelijk bedoeld voor méér dan alleen leidinggevenden omdat het volgens ons niet gaat werken als die zonder ruggespraak met de medewerkers zomaar beslissingen gaan nemen.

    Tijdens de workshop zelf worden meestal ook nog geen keuzes gemaakt, het is meer de aanloop tot. Want het gaat niet om één beslissing maar om een hele hoop kleine beslissingen waarbij elk besluit invloed heeft op het volgende besluit. Als een team zich dat realiseert en naar huis gaat met een lijstje van onderwerpen waarover éérst een besluit moet worden genomen voordat je het finale besluit neemt (gaan we wel of niet twee dagen per week dicht) dan ben je al een heel eind. Het nemen van die uiteindelijke beslissing gebeurd meestal door een MT of directeur en dat gaat niet echt democratisch, maar ik ga er van uit die wel rekening houdt met de input die in deze workshop komt. Da’s tenminste wel de bedoeling.

    Ik weet niet wat je bedoeld met “open product”, als je bedoeld of we dit ook buiten Noord- en Zuid-Holland doen dan is het antwoord ja.

  3. Dank voor de toelichting Jeanine. Helder.

    Met open bedoelde ik: kan iedereen het gebruiken, staat het ook online, of is het een product waar geld voor wordt gevraagd…

  4. De workshop is erg “niet 2.0”, dus hij staat niet online en is in die zin dus ook niet open.
    Want het gaat om het proces dat doorlopen wordt en dat gaandeweg voor nieuwe inzichten zorgt. Ik weet niet zo goed hoe je zo’n proces 2.0 kunt maken. We zouden natuurlijk onze presentaties online kunnen zetten maar daar heb je niks aan omdat die op maat gemaakt worden, dus heel erg toegeschreven op die ene situatie, dat geldt ook voor de opdrachten.
    Ik ga eens nadenken over manieren om de resultaten toch te delen. We maken wel steeds een verslag, maar dat is alleen maar interessant “als je erbij was” denk ik.

  5. Aan een presentatie die je online niet goed kunt interpreteren heb je inderdaad niet zo veel. In dat geval zou je een keer met een videoverslag moeten werken. Ik denk dat er wel veel mensen interesse zouden hebbben in verschillende cases, juist omdat het zo herkenbaar is, en zo vergelijkbaar.

    Misschien dat je achteraf nog wat van die dingen kunt beschrijven in een artikel o.i.d. Succes hoe dan ook!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *